16 september 2012

Digi-nozel


"Digi-nozel"
Over jolijt, profijt en spijt met de nieuwe media

Nnoal themabijeenkomst 9 oktober 2012
School voor de Toekomst
‘s-Hertogenbosch

De sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks bestaan. Voor de huidige generatie jongeren zijn mobiele apparaten en sociale media "zuurstof”.  De moderne mens is een mediamens. Ook die kan verdwalen in een medialandschap dat steeds verder uitdijt en continu verandert.

Hoe kunnen we positief kritisch kijken naar de ontwikkelingen?
Er zijn natuurlijk voordelen. Altijd en overal contact kunnen hebben met anderen/gelijkgestemden. Altijd en overal toegang hebben tot de gewenste informatie. En, heel recent, het gebruik  van crowdsourcing en het tweede scherm tijdens tv- uitzendingen over de verkiezingen.

Maar het gebruik van sociale media brengt ook gevaren met zich mee. De recente virusaanvallen die tot doel hadden wachtwoorden en financiële gegevens te achterhalen, spreken voor zich. De ‘facebookmoord’ heeft de discussie over de oncontroleerbaarheid van het medium ook weer doen oplaaien.

Hoe serieus nemen scholen en bedrijven de invloed van sociale media in de klassen en op de werkvloer? Hoe bereiden de scholen hun studenten voor op de maatschappij waarin sociale media een grote rol spelen? Hoe gaan bedrijven om met mediawijs maken van hun medewerkers? Verandert door het gebruik van sociale media de rol van de medewerker?

In het onderwijs en op de werkvloer van de 21e eeuw mag daarom een moderne  vaardigheid als mediawijsheid niet ontbreken.

In deze Nnoal bijeenkomst laten wij u zien wat er op scholen gebeurt op dit gebied voor studenten en wat scholen en bedrijven voor initiatieven nemen om hun werknemers mediawijs te maken.

Als eerste spreker zal Peter Borghaerts van ACBB Media in praktijkvoorbeelden van het ROC van Amsterdam en het Wellantcollege laten zien hoe leerlingen en medewerkers mediawijs worden gemaakt.
Als deelnemer aan de themabijeenkomst krijgt u zijn e-book ‘Onderwijs ideeën boek’ en wordt een lesprogramma over het gebruik in het MBO van de sociale media ter beschikking gesteld.

De tweede spreker is Arjen Jelsma, van Capgemini. Hij geeft een doorkijk naar de organisationele veranderingen die het gebruik van Social Media met zich meebrengt en wat de ‘dark side of Social Media’ kan zijn.

Tot ziens op 9 oktober  2012 vanaf 15.00 uur in School voor de Toekomst (gebouw S)  van het Koning Willem I College.

U kunt zich aanmelden via www.svdt.org. Onder “Actueel” vindt u meer informatie over het programma van deze middag en het online aanmeldingsformulier voor de bijeenkomst en het diner.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen